Nyugtalanságot
érzek a lelkemben. A 2017. november 20-án megtartott Szólj Be a Papnak!
rendezvényen a nagy vitát kiváltó lombikprogramról lehetett hallani. A havonta
megrendezésre kerülő vitaalkalmakon a kérdezők soraiban sokszor tapasztalható
volt a személyi változás, hol a témától, hol az esemény időpontjától vagy
helyszínétől függően. Most azonban változás állt be a válaszadók soraiban is! A
tanúságot tévő házaspár, Záhonyi Kata és Lajos mellett, Illyés Gabriella Márta
TORG ferences rendi nővér, Fr. Dr. Fodor Ákos SFV belgyógyász szakorvos és Dr. Kovács
Krisztián református lelkész, a református etika ismerője nézett farkasszemet a
kérdezőkkel. Végre nem tőlem kérdeztek, és most végre én is beszólhatok! Márta
nővérnek szeretnék beszólni!
Saját
tapasztalatomból tudom, hogy nem könnyű gyorsan reagálni a kérdésekre, és nem
is jut mindig eszébe az embernek minden pontosan úgy, ahogy kellene, és ami
segíthetné őt a válaszadásban. Gyorsan kell reagálni és megfogalmazni egy
viszonylag rövid választ. Még tévedések is előfordulhatnak! Nem mindegy
viszont, mi a téves az állításunkban! Márta nővér (amint az a Facebook-on
közzétett felvétel 53 perc 44 másodpercétől is hallható) a „Mi a különbség egy
lombikból fogant, és egy természetes úton fogant gyermek között?” kérdésre
válaszolva elmondja, hogy nem szakértője a témának, és nagyon utána kellett
néznie a dolgoknak, mindemellett válaszában olyan kijelentéseket tesz, amelyeket
érdemes összevetni a Katolikus Egyház hivatalos megnyilatkozásaival.
Márta nővértől
hallhattuk, hogy egy ismerőse, akinek a lombikprogram segítségével (mely
egyébként csak egy az asszisztált
reprodukciós technikák (ART) közül) fogant gyermeke van, nem tartja bűnnek
a lombikprogramot, és a nővér idézi dr. Kőrösi Tamás a kisalföld.hu-n 2017.
augusztus 28-án megjelent írását (1 óra 40 perc 20 másodperctől az említett
videóban), amelyben a doktor úr megemlíti, hogy ő volt bencés diákként,
keresztény emberként szólal meg, és írásában hivatkozik a Bibliára, neves papokra
és egy ismert, de már elhunyt magyar morálteológusra, Somfai Béla jezsuita
szerzetesre, aki szerint:
„Nincs szükség
etikai konszenzus kialakulására a testen kívül létrehozott embriók emberi méltóságának
elvi kérdésében. Az eljárás ugyanis nem sérti a létrehozott embriók emberi
méltóságát, ha
1.: házastársak
között történik;
2.: ha
hatékonysága megközelíti a természetes folyamatát, azaz nem jár ez emberi élet
pusztulásának jelentősebb arányával, mint a természetes folyamat;
3.: nem
használnak adományozott ivarsejteket;
4.: a magzatban
felfedezett fejlődési rendellenességek esetén kizárják a terhességmegszakítás
lehetőségét;
5.: nem hagynak
vissza embriókat kísérletezés céljából.”
Márta
nővér szavaiból és hivatkozásaiból arra lehetne következtetni, hogy bizonyos
esetekben lombikban létrehozni embriókat erkölcsileg megengedett és helyes
cselekedet. Mi történik itt? További mondandóm megértéséhez elengedhetetlenül
szükséges leszögezni, hogy a szabad elhatározásból végbevitt emberi
cselekedetek erkölcsisége függ: a választott tárgytól, a kitűzött céltól vagyis
a szándéktól, és a cselekedet körülményeitől. A tettem tárgya alapvetően az,
amit megteszek, pl. adakozhatok valamilyen segélyszervezet számára. A
cselekvésem célja vagyis a szándék feltárja miért teszem azt, amit teszek, hogy
pl. szeretnék segíteni a rászorulókon az adakozásommal. A körülmény pedig, mely
az adakozásomat jellemzi, lehet pl. az, hogy nagyon kevesen adakoznak arra a célra,
amelyre én adtam, így ez növeli adakozásom értékét. A Katolikus Egyház Katekizmusa
a következőt mondja:
1755 „Az
erkölcsileg jó cselekedet egyszerre föltételezi a tárgy, a cél és a körülmények
jóságát. A rossz cél akkor is megrontja a cselekvést, ha tárgya önmagában jó
(például azért imádkozni vagy böjtölni, hogy "lássák az emberek").
A választott
tárgy önmagában rosszá teheti az egész cselekedetet. Vannak konkrét
cselekvésmódok (például a paráznaság), melyek választása mindig téves, mert választásuk
magában foglalja az akarat rendetlenségét, azaz az erkölcsi rosszat.
1756 Tévedés
tehát az emberi cselekedetek erkölcsiségét csak a szándék vagy a keretüket
képező körülmények (környezet, társadalmi nyomás, kényszer vagy szükséghelyzet)
alapján megítélni. Vannak cselekedetek, amelyek önmaguk által és önmagukban, a
körülményektől és szándékoktól függetlenül mindig súlyosan rosszak tárgyuk
miatt; ilyenek a káromlás és a hamis eskü, az emberölés és a házasságtörés.
Soha nem szabad rosszat tenni azért, hogy abból jó származzon”.
Az
Egyház kimondja tehát, hogy „vannak cselekedetek, amelyek önmaguk által és
önmagukban, a körülményektől és szándékoktól függetlenül mindig súlyosan
rosszak tárgyuk miatt”, és ezek közé sorolja a paráznaságot és a házasságtörést
is. Mi köze ennek a lombikprogramhoz? Az, hogy
ezt az asszisztált reprodukciós technikát
ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor a férj és a feleség kölcsönös
önátadásába, melynek a hitvesi ágyban a helye, bekapcsolódik egy orvos is, harmadikként
befeküdvén melléjük, hogy laboratóriumot alakítson ki az ágyból, és ő legyen ennek
az „önátadásnak” a főszereplője. Elég abszurd, hogy a legintimebb közelségnek
ezt a szentségét ily módon sértsük meg, és erről ki is kell jelentenünk, hogy
paráznaság és házasságtörés! Lehet jó a cél, egy új ember születése, de a
cselekedet tárgya a rossz, melyet semmilyen szent cél nem szentesíthet! Akármilyen
ügyesen is végzik a lombikprogram orvosai a munkájukat, azaz ha az eljárás
házastársak között történik, nem adományozott hímivarsejtekkel, csak egyetlen
petesejtet termékenyítenek meg, és azt ültetik be, valamint más
megtermékenyített petesejteket nem fagyasztanak le és/vagy pusztítanak el, és
hagyják megszületni a fejlődési rendellenességgel fejlődő gyermeket is, az akkor
sem lesz erkölcsileg jó cselekedet. Az asszisztált
reprodukciós technikák erkölcsi megítélésében a Hittani Kongregáció megnyilatkozása
konkrét segítséget nyújt:
„Ha a technikai segítség a házastársi aktust
megkönnyíti, vagy segítségére van természetes céljai elérésében, akkor
morálisan igenelhető. Abban az esetben viszont, ha a technikai beavatkozás a
házastársi aktus helyébe kíván lépni, morálisan megengedhetetlen”. (Donum vitae
instrukció, II, 6) Amint szétválasztjuk tehát a megtermékenyülést a házastársi
aktustól bensőleg rossz (intrinsecus malum), vagyis bűnös
cselekedetről beszélünk! Márpedig a lombikprogramban ez történik, és így az mindig
bűnösnek minősül!
Ki mondja meg azonban, hogy mi jó, és mi rossz? Az
imént idézett dokumentum vajon hiteles és biztos eligazítást ad? A kérdés
kényes, mivel épp egy apácának „szólok be”, aki mégsem egyszerűen az utca
kereszténye, ráadásul neves emberekre hivatkozik, egy lombikprogramban részt
vevő keresztény orvosra és a bioetika ismert magyar képviselőjére a jezsuita
rendből. Nem bízhatunk meg hármójukban? Hisz pont arról van szó, hogy ők az
egyházat képviselik, nem? Mit tegyen egy bizalommal hozzájuk forduló „laikus”,
ha ők, a „szakértők” valamit mondanak, akkor az csak úgy van, nem?! Bizony, bármennyire
furcsán is hangzik, sajnos nem feltétlenül egyezik az Egyház és az „Egyház
nevében” megszólaló személy véleménye, persze a kettő teljes összhangja a
normális eset. Hányszor hallottam már, hogy egy másik atya épp az ellenkezőjét
állította mindannak, amit én mondtam egy hívőmnek, és mégis kiderült, hogy van
objektív igazság, amelyhez igazodni a lehető legértelmesebb viselkedés a
részünkről!
Isten maga az igazság! Ha Ő szól, igazat mond! De
hogyan hallhatjuk meg az Ő szavát, olyan kérdésekben, melyek a mai korban
merültek föl először? A válasz egészen logikus. Isten teremtette ugyanis ezt a
világot, és jelen van a teremtett valóságban, mely ugyan nem része az
Istennek (panenteizmus), és nem is azonos
Vele (panteizmus). Ő nem csak oka a
teremtésnek, de célja is, és minden ok-okozati összefüggés, melyet felfedezünk
a minket körülvevő világban, egy Istentől származó logikára irányítja a
figyelmünket. Az egész teremtett világban létezik egy belső logika, mely
szerint működik minden, és ezeket a dolgok természetéből fakadó törvényeket
hívjuk erkölcsi természettörvényeknek,
melyek a teremtő Isten szükségszerű akaratát tárják elénk. Ennek a törvénynek
az alapját az ember értelmes természete képezi, mely az erkölcsi rendet teremtő
Isten képmása bennünk, és így erkölcsi értelemben kötelez bennünket. Egyszerűen
mondva: ami a józan ésszel ellentétes, az erkölcstelen. A beszéd például arra
való, hogy kimondjuk gondolatainkat (ez a belső logikája), mihelyt azonban a
kiejtett szavak nem felelnek meg a gondolataimnak, hazudok (azaz a józan ésszel
ellentétes dolgot művelek). A „lényegénél fogva rossz” (intrinsecus malum)
cselekedet, tehát a tett belső logikájából következik. Erre az igazságra épül a
Tízparancsolat utolsó hét törvénye is.
Isten
bár jelen van a teremtett világban, és belső logikájának is Ő az alapja, mégis
ki kell mondanunk, hogy Ő maga természetfölötti valóság, és ebből az következik,
hogy vele a hit útján léphetünk kapcsolatba. A hit válasz Isten különleges
megszólalására, azaz a kinyilatkoztatásra, amely Jézus Krisztusban érte el a
maga teljességét, vagyis Isten általa mindent elmondott nekünk önmagáról, ami
üdvösségünk eléréséhez szükséges. Jézus apostolaira bízta saját küldetésének
folytatását mondván: „Aki titeket hallgat, engem hallgat, aki titeket elutasít,
engem utasít el” (Lk 10,16). A tizenkettő és utódaik közössége az Egyházban a
hierarchia (a „hier-archy” szent rendet jelent) csúcsán helyezkedik el, mely az
oldás és kötés hatalmában nyilvánul meg (vö. Mt 18,18), amit Péter egymagában
is gyakorolhat (vö. Mt 16,19). Ez a hatalom alapvetően a közösségbe való
felvételt vagy az abból való eltávolítást jelenti, és a mindenkori pápa és a
vele teljes egységben lévő püspökök gyakorolják ezt, mint a hitbeli és erkölcsi
tanítás őrzői, és őket nevezzük Tanítóhivatalnak. A Szentlélek biztosítja e
hatalom folytonosságát, így a látható Egyház a Szentírásra és a
Szenthagyományra támaszkodva ad választ azokra a kérdésekre, melyek csupán a
mai korban fogalmazódtak meg.
A
Tanítóhivatal sokféleképpen megnyilatkozhat, de legáltalánosabban ennek rendes módját választja, amely
egyetemes, ha az egész egyházat érinti. Ez a nyilatkozat lehet tévedhetetlen
vagy hiteles. A hiteles tanítás nem tévedhetetlen, de hivatalosan hirdetett
tanítás, mely vallásos engedelmességet (obsequium
religiosum) követel meg a hívőktől. Tévedhetetlennek azt a tanítást
mondjuk, melyet a pápa a vele teljes közösségben lévő püspökökkel együtt hit és
erkölcs dolgában fogalmaz meg, ez kötelező érvényű az Egyház minden tagjára
nézve. A különféle bioetikai kérdésekről az egyház számos helyen és
dokumentumban nyilatkozott már, aki viszont kiskapukat keres a Tanítóhivatal
megnyilatkozásai között „biztosan meg fogja találni”, hogy megmagyarázza saját álláspontja
„helyességét”. A kérdés azonban sokkal merészebb a lombikprogram esetében:
Megengedhető-e bizonyos esetekben a bűn? A bűn? Az a bűn, amely szétválasztja
egy új ember világra jöttét (megfoganását, azaz teremtését) szüleinek a
házastársi aktusban megtörténő kölcsönös önátadásától (a Teremtővel való
együttműködésüktől) soha sem engedhető meg! Nem, nem, soha! Nincs kivétel! A
„lényegénél fogva rossz” (intrinsecus malum) cselekedetek esetében soha
sincs kivétel, és ebben soha sem fog változni, és nem is változhat meg az
Egyház tanítása, amely "csupán" védi a természetes ésszel felismerhető igazságot.
A
bűn tényén az sem változtat, hogy milyen szép érzések kísérik a bűn
elkövetését. Tegyük fel például, hogy egy fiatalkorú (18 év alatti) szerelmespár,
akik nem részesültek a házasság szentségében, óriási érzelmekkel szeretik
egymást, és szexuális kapcsolatot létesítenek egymással, amelynek következménye
egy gyermek megfoganása. Bűn? Igen, az, mint minden házasságon kívüli szex. A
gyerek bűnös? Nem. De lehet, hogy elgondolkodik majd, hogy miért is él az anyja
egy másik férfival, mert a biológiai apja a nagy ijedelemtől, amikor megtudta a
hírt, egyszerre hagyott ott anyát és gyereket. De még ha el is veszi feleségül,
ettől a gyermek házasságon kívül fogant, paráznaság bűnében. Persze a példa egy
mai, a szexuális erkölcsök területén érzéketlen lelkiismerettel bíró embert már
nem győz meg, de ettől a rosszat még, rossznak kell neveznünk.
Higgyük
már el végre, hogy Isten nem akar nekünk rosszat, amikor a bűn elkerülésére hív!
Az Egyház sem csupán a saját véleményét képviseli, hanem Istenét, és a kettő
egyet képez. Az Egyház véleménye viszont nem egy keresztény orvos,
szerzetesnővér, szerzetestestvér, pap, vagy akár püspök bármelyik
megnyilatkozása, csak akkor beszélnek ők az Egyház nevében, ha annak
tanításával teljesen egyezik a véleményük. Bármely más esetben kiállhatnak az
Egyház nevében, de mégsem az Egyházat fogják képviselni. Mindezek ellenére, Kedves Olvasóm, bízz
meg az Egyház nevében megszólaló emberekben. Még akkor is, ha tudtodon kívül
nem az Egyház álláspontját képviselik. Isten őket fogja számon kérni bűnükért,
de ha megtudod az igazságot, akkor már Te is felelős vagy a döntésedért! Néha
azonban Te magad is utánanézhetsz a dolgoknak. Ha már valamibe belefogsz, akkor
okosan csináld, nehogy hasonlíts a buta emberhez, „aki házát homokra építette. Szakadt
a zápor, ömlött az ár, süvített a szél, és nekizúdult a háznak. Az összedőlt és
romhalmazzá vált” (Mt 7,26-27). Első dolgod lehetne például a www.termekenyvagy.hu oldal
meglátogatása, ahol az Egyház tanításának megfelelő segítséget kaphatsz, ha a
gyermektelenség problémájával küzdesz! Emlékezz, Isten jót akar neked!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése