Elbűvölve
hallgatom a Margaret Island Engedd, hogy
szabad legyek című számát, igaz, hogy a nagy előd, Bródy János szerzeménye
mind a zene, mind a szöveg, de épp a fiatal együttes újszerű előadásmódja porolja
le, hozza elő a régi kincseskamrából és tárja elénk a még ma is aktuális mondanivalóval
bíró értékes dalt, mely 1989. július 23-án jelent meg a Hang nélkül című albumon.
Miről is szól ez
a „nóta”? Egy olyan igazságról dalol, mely rengetegszer napvilágra akar jutni,
pont az olyan beszélgetésekben, ahol a „Miért engedte meg Isten?” kérdés is
felhangzik. Látszólag mintha teljesen eltértem volna a témától, pedig ritkán
gondolunk a szabadság és a szeretet között fennálló egyértelmű összefüggésre,
mely önkéntelenül is magával vonja azt, hogy megjelenhet az életünkben az is,
amit Isten nem akar, de megenged. Itt rögtön az említett dal refrénjének
szavaira érdemes felfigyelni:
Mert szeretni
csak úgy lehet,
És remélem,
elhiszed,
Ha kikényszeríted
a vallomást,
Abban nem lesz
köszönet.
Mert szeretni
csak úgy lehet,
Ha szabadon
szerethetek,
És hidd el,
neked is jobb lesz úgy,
Hát engedd,
engedd, engedd, hogy szabad legyek!
Amikor a
szeretet kényszerből fakad, nem szeretet többé. A szeretet csak szabad döntés
eredménye lehet. Ha én akarom, szerethetek! Isten csodálatos elgondolással
szabad akarattal ajándékozott meg bennünket pont azért, hogy szabadon
szerethessük Őt és egymást. A „Miért engedte meg Isten?” kérdéssel általában
arra szoktunk rákérdezni, hogy miért engedte meg Isten, hogy a rossz, a bűn
megjelenhessen a világunkban. A szeretetre való képességünkkel együtt jár annak
a lehetősége is, hogy nemet mondunk a Teremtőnk által elgondolt szeretettervre.
Isten a szabadság odaajándékozásának elmulasztásával elkerülhette volna annak a
lehetőségét, hogy megjelenjen a bűn és a rossz a világban, de ezzel nem adott
volna helyet a szeretetnek sem, mely szabad döntésből fakad. Ha nem lenne
esélyem szeretni, nem is követhetnék el bűnt, és így nem is vonhatnának felelősségre,
hiszen az egész emberi élet csak egy bábszínházhoz hasonlítana, melyben Isten
irányít mindent a saját maga szórakoztatására. Szerencsénkre ez nem így van, de
ezzel együtt a felelősségünknek is tudatában kell lennünk. Isten nem akarja a
rosszat és a bűnt, de megengedi, hogy megtegyük, hisz szabadnak, szeretni képes
embereknek teremtett minket, vagy a dalszöveg szavaival élve, nem vagyunk a
birtokai, hanem a társai, és pont a szabadságunk teszi lehetővé, hogy higgyünk
Neki, tiszta szívvel becsüljük Őt, és bízzunk meg Benne.
Itt talán
érdemes felhívni a figyelmet szabadságunk korlátozott voltára. Szeretni valóban
csak úgy lehet, ha szabadon szerethetünk, de sokszor a szabadságunkat arra,
használjuk, hogy bármit megtehessünk, még azt is, ami nem jó. Ha a szabadságot
úgy értelmezem, hogy csak akkor vagyok szabad, amikor bármit megtehetek, akkor
egy óriási csapdába kerülök, mert a szabadságomat elszakítottam a jótól.
Szerencsére mi emberek nem tudunk, olyan dolog mellett dönteni, amiben nem
látunk valami jót, hasznosat a számunkra, és így bármit teszünk is, azért
tesszük, hogy nekünk jó legyen. Ebből az következik, hogyha rosszul használom
fel a szabadságomat, helytelenül döntök és bűnt követek el, akkor is a bűnös
cselekedetben meglévő (kicsi) jó miatt teszem ezt. A bűnben azonban bár ott a
jó, de sokkal több a jónak a hiánya, mely egy hasonlattal élve olyan, mint
amikor valaki egy 99%-ig megrohadt almát kezd el enni, azért az 1%-ért, amely
ehető, és mégis „jóízűen” elfogyasztja az egészet. Nem abszurd ez? Valószínűleg
eggyetértük abban, hogy az. Ritkán szoktunk rohadt almába harapni, ha látjuk,
hogy olyan. Sokkal inkább az a jellemző, hogy beleharapunk, és akkor jövünk rá,
mi is került a szánkba. Érdemes tehát egészséges almát enni, mert az valóban a javamat
szolgálja. Ki mondja meg azonban, hogy melyik alma egészséges, honnan ismerem
fel? Egy jó kertész biztosan tudja, és valószínű, hogy nem is véletlen, hogy
Jézust is egy kertésszel keverték össze egyszer (vö. Jn 20,15).
Isten tudja,
hogy mi a jó nekünk, Ő nem olyan, mint a fekete angyalok, akik csak látszólag
szép dolgokat akarnak ránk sózni. Isten azzal, hogy megmondja nekünk mi a jó,
és mi a rossz, mi az, amit tegyünk, és mi az, amit ne, nem korlátozni akarja a
szabadságunkat, hanem kiteljesíteni azt. Csak szabadon szerethetek tehát, de ez
nem jelenti azt, hogy a szabadságomból következően mindaz, amire lehetőségem
van, a szeretet teljességére vezet, és a helyes szeretetet fejezi ki. Akkor
leszek igazán szabad, és akkor szeretek majd szabadon, ha az igazán és
objektíven jót teszem. Megtehetem tehát a rosszat is, de ez nem a szabadságom
kifejezője, hanem a rabságomé, mert mindaz, ami elszakít vagy eltávolít Istentől
és a másik embertől, az önzés börtönébe való önkéntes bezárkózással végződik. Isten
az ő Fia, Jézus Krisztus által az Egyháznak elmondta azt, hogyan kell úgy élni,
hogy az életem valóban kiteljesedjen, éppen ezért szabadságom és szeretetem helyes
megélésében a legjobb tanácsadó számomra az Egyház. Szeretni tehát csak úgy
lehet, ha szabadon szerethetek, de ez a szabadság csak a jó megtételében nyeri
el értelmét, mely jót nem én határozom meg, hanem az Isten mondja el nekem
Egyházán keresztül, hogy az Isten szerinti jót kívánva és téve a másiknak, igazán
szabadon szeressem őt!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése