Mel Gibson Passió című filmjében számomra
a legmegkapóbb rendezői fogás az, hogy miközben a kínszenvedés
eseményeit mutatja be, Jézus életéből vág be jeleneteket, emlékeztetve, hogy
a keresztútban a megtestesült Isten életének eseményei mintegy
összesűrűsödnek, azaz értelmet és többletjelentést nyerve újra
megjelennek.
Jézus Krisztus
keresztútját járva azonban mi magunknak is rendezőkké
kell válnunk, és saját életünk jeleneteit kell bevágnunk az egyes
stációk közé, hogy rendezőből nézővé
válva a Szenvedő Emberben meglássuk az életünkben jelenlévő Istent,
aki nemcsak tudja és látja életünk eseményeit, hanem velünk együtt
és bennünk át is éli azokat. A keresztút járása tehát nem csak egy
emlékezés, hanem az isteni és az emberi élet
összekapcsolódásának átélése, különösen is a szenvedésben
és a halálban. Az átélés pedig tovább vezethet minket
a kínszenvedés útján, hisz a rendező és a néző csak
esetlegesen éli át azt, ami a színpadon történik, mert a szerepet nem
ők játsszák. Így kell színészekké
válnunk a keresztútjárás során, hogy olyan egységet éljük meg a Keresztrefeszítettel,
melyben megtapasztalhatjuk, hogy az Ő szenvedése és halála az enyém
is, és az én szenvedésem és halálom az Ővé is.
Mindnyájunknak át kell élnünk az „én vagyok” élményt, miközben járjuk
a keresztutat, vagyis az „én vagyok az elítélt”-től az „én
vagyok a sírban fekvő halott”-ig megélem egységemet a Messiással.
Hitelesen azonban ez csak akkor történhet meg, ha tudom, hogy „nem én
voltam”, ha elismerem, hogy a megváltást én nem tudtam volna
megtenni, hogy „én nem vagyok” a Megváltó, és nem is válthatom meg magamat.
A kulcsszó: a helyettem. Jézus Krisztus vállalta az én sorsomat,
és mert „más”, mert „különbözik” tőlem, mert szent. Azt, amit én nem
tudtam volna túlélni, és örök halálomat okozta volna, Ő helyettem tette
meg. Átélte, nem csak eljátszotta a szerepet, hanem mivel
ez egy igaz történet, vele valóságosan megtörtént.
Segítse keresztútjárásunk megtapasztalnunk mind a Megváltónkkal alkotott
egységünket, mind a tőle való kifejezhetetlen különbözőségünket, melyek
jelen vannak életünk valós történetében, vagy legalábbis jelen kellene lenniük,
hogy életünket a passió és a húsvéti események fényében tudjuk
megélni, hiszen „abból ismertük meg a szeretetet, hogy ő életét adta
értünk, tehát nekünk is életünket kell adnunk testvéreinkért” (1Jn 3,16)
a mindennapokban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése